Wsparcie dzieci z dysleksją oraz z ryzykiem dysleksji. Terapia dysleksji.

      Zgodnie z zamieszczoną na stronie Polskiego Towarzystwa Dysleksji publikacją:

O specyficznych trudnościach w nauce mówimy, jeżeli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy inteligencji co najmniej niższej niż przeciętna (dysleksji nie diagnozujemy w przypadku niepełnosprawności intelektualnej), a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narządach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej oraz dydaktycznej. Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.

 W Polsce najczęściej stosowana jest definicja dysleksji rozwojowej ujednolicona przez prekursorkę badań nad tym zagadnieniem

profesor Martę Bogdanowicz.

 Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).

  (Polskie Towarzystwo Dysleksji https://www.ptd.edu.pl/cotojest.html)

 

 Wiele zdolnych manualnie, technicznie, artystycznie, wokalnie, twórczo osób zmaga się ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania już od początku swojej edukacji. Już w wieku przedszkolnym można zaobserwować u dziecka trudności z zapamiętywaniem wierszyka, piosenki, zapominanie o miejscu odłożonych zabawek.
Im starszy przedszkolak, tym mogą (ale nie muszą) uwidaczniać się również inne objawy: dezorientacja w terenie, mylenie stron (lewa/prawa), układanie historyjek obrazkowych od prawej do lewej strony, może występować również dekoncentracja. Gdy nadchodzi czas nauki pisania literek, okazuje się, że to niezwykle trudna dla dziecka praca. Szybko męczy się, płacze. Uczy się pisać literki, powtarza, powtarza
i powtarza, jednak ciągle mylą mu się te wizualnie podobne: a-o, n-m, t-ł, b-d, b-p, d-p. Początki czytania - są równie wyczerpujące dla dziecka, jak pisanie. Znowu pojawia się płacz. Zaczyna się szkoła podstawowa - wspaniała, wyczekiwana 1-go września "tyta", radość. Jednak radość zaczyna zanikać, bo nauka dla dziecka łatwa nie jest. Na tym etapie, edukacji wczesnoszkolnej, jeśli dziecko z objawami dysleksji nie otrzyma wsparcia i zrozumienia ze strony nauczycieli, rodziców, przeżywa bardzo trudne chwile.
I niestety, dochodzą problemy natury emocjonalnej, społecznej. Obniża się poczucie wartości dziecka, a on sam - próbuje odnaleźć się na tej skomplikowanej i nad wyraz trudnej do zrozumienia dla niego planecie. Nie zawsze, niestety, w pozytywnym aspekcie.  

 

Oczywiście, musimy pamiętać o tym, iż jeden objaw nie jest wyznacznikiem specyficznych trudności w nauce (dysleksji, czy też ryzyka dysleksji). Natomiast, jeśli objawów jest kilka, to wskazana już jest wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu wykonania badań w kierunku ryzyka dysleksji (termin ten został pierwszy raz zastosowany przez prof. Martę Bogdanowicz w 1993r.).  


Najczęściej stosujemy termin: dysleksja rozwojowa, jednak w zależności od płaszczyzny edukacyjnej, której dotyczą trudności wyróżniamy:


dysortografię
, gdy występują trudności w stosowaniu zasad ortografii (mimo nauczonych zasad),

dyskalkulię, gdy trudności dotyczą matematyki, 

dysgrafię, gdy pismo, mimo ćwiczeń grafomotorycznych, nie chce być czytelne.

Dobre Miejsce - Centrum Rozwoju w Zabrzu to miejsce, w którym osoby obdarzone dysleksją (R.D.Davis), posiadające wspaniałe umiejętności (u niektórych osób jeszcze nie odkryte) i zmagające się ze specyficznymi trudnościami w nauce otrzymają wsparcie w postaci terapii dysleksji oraz treningu efektywnego uczenia się, które pomogą im w nauce, pomogą zrozumieć ich indywidualne sposoby przyswajania wiedzy, sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach, by osiągać w życiu sukcesy.    

 

Cena: 130 zł / jedne zajęcia / 60 minut

Cena: 120 zł / jedne zajęcia / 45 minut

Płatność z góry za 4 zajęcia wiąże się z 10 % rabatem.

FORMY PŁATNOŚCI:

- gotówka

-karta płatnicza

- Karta Podarunkowa 

-przelew na konto:

Dobre Miejsce - Centrum Rozwoju Iwona Paś

13 1020 2401 0000 0302 0688 7956 

 

Serdecznie zapraszam! 

 

Szanowni Państwo, 

z przyjemnością chciałabym przedstawić Państwu wyjątkowy film o wspaniałych dzieciach pt. "Ja i moja dysleksja" autorstwa Państwa Patrycji i Alexandra Ostrogskich. Pani dr Ostrogska prowadząca badania w obszarze specyficznych trudności w nauce czytania i pisania, do którego należy dysleksja, w piękny i subtelny sposób, głosem wspaniałych dzieci przedstawiła zagadnienie dysleksji z ich punktu widzenia.

Zatem, zapraszam serdecznie. Wsłuchajmy się w głos dzieci, który dla nas - dorosłych - niesie ważne przesłanie...

"Ja i moja dysleksja" Instytut Działań Edukacyjno-Terapeutycznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapraszam serdecznie Nauczycieli na szkolenia oraz Rodziców/Opiekunów na warsztaty z zakresu wsparcia dzieci z dysleksją i z ryzykiem dysleksji:

https://dobremiejsce-zabrze.pl/?szkolenia-i-warsztaty

  

 

  • Dysleksja Zabrze Iwona Paś

    Dysleksja Zabrze Iwona Paś

  • Terapia dysleksji Dobre Miejsce-Centrum Rozwoju Iwona Paś

    Terapia dysleksji Dobre Miejsce-Centrum Rozwoju Iwona Paś

  • Alfabet. Dysleksja. Iwona Paś

    Alfabet. Dysleksja. Iwona Paś

  • Dysleksja Iwona Paś Terapia

    Dysleksja Iwona Paś Terapia